Snoepjes voor het bloeden
Al in mijn vroege jeugd kwam ik in aanraking met het fenomeen van de snoepzak. We vermaakten ons intens tijdens een kinderpartijtje en niemand wist van ophouden.
Totdat de ouders van het feestvarken met een zak vol tandbederf aan kwamen zetten. Dan maakten we dat we wegkwamen want alleen zo kregen we die intense zoetwaren mee naar huis. Toen ik zelf als ouder partijtjes organiseerde snapte ik de diepere gedachten achter dit fenomeen:
De vraag naar goed personeel is nog steeds groter dan het aanbod. Dus kom je als ondernemer soms in de verleiding om maar degene aan te nemen die solliciteert.
Dat blijkt vaak een dure vergissing.
Het loont om precies te weten wat of wie je nodig hebt, daarvoor de tijd te nemen en kritisch te zijn. Daarbij hoort een functieomschrijving die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is. SMART, dus.
Dat is ook handig als je feedback wil geven aan iemand die aan het werk is gegaan. Je beoordeelt dan het gedrag dat je kunt waarnemen waarmee de ander akkoord is gegaan en wat tot haalbare doelen leidt binnen een bepaalde periode.
Daarvoor is nodig dat je uitstekend communiceert, wat betekent: dat je kunt luisteren naar de ander en dat je zelf in staat bent om een effectieve boodschap te formuleren.
Maar ja, dat lukt niet altijd. Want: te weinig tijd, denken dat de ander wel weet wat je bedoelt of, nou ja, feedback geven is lastig. En soms ook eng, dus doen we het maar niet.
Ik maak als advocaat en mediator de nodige uren om die schade te repareren. Dat doe ik graag en dat is meestal effectief.
Daarnaast organiseer ik gesprekken en trainingen met ondernemers en hun professionele medewerkers om dat soort problemen voor te zijn. Of eerder te signaleren.
Zodat ze op tijd de juiste snoepjes uit kunnen delen.
Totdat de ouders van het feestvarken met een zak vol tandbederf aan kwamen zetten. Dan maakten we dat we wegkwamen want alleen zo kregen we die intense zoetwaren mee naar huis. Toen ik zelf als ouder partijtjes organiseerde snapte ik de diepere gedachten achter dit fenomeen:
- de gasten vertrekken
- ze zijn blij met het partijtje
- ik heb rust
- mijn kind is tevreden
De vraag naar goed personeel is nog steeds groter dan het aanbod. Dus kom je als ondernemer soms in de verleiding om maar degene aan te nemen die solliciteert.
Dat blijkt vaak een dure vergissing.
Het loont om precies te weten wat of wie je nodig hebt, daarvoor de tijd te nemen en kritisch te zijn. Daarbij hoort een functieomschrijving die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is. SMART, dus.
Dat is ook handig als je feedback wil geven aan iemand die aan het werk is gegaan. Je beoordeelt dan het gedrag dat je kunt waarnemen waarmee de ander akkoord is gegaan en wat tot haalbare doelen leidt binnen een bepaalde periode.
Daarvoor is nodig dat je uitstekend communiceert, wat betekent: dat je kunt luisteren naar de ander en dat je zelf in staat bent om een effectieve boodschap te formuleren.
Maar ja, dat lukt niet altijd. Want: te weinig tijd, denken dat de ander wel weet wat je bedoelt of, nou ja, feedback geven is lastig. En soms ook eng, dus doen we het maar niet.
Ik maak als advocaat en mediator de nodige uren om die schade te repareren. Dat doe ik graag en dat is meestal effectief.
Daarnaast organiseer ik gesprekken en trainingen met ondernemers en hun professionele medewerkers om dat soort problemen voor te zijn. Of eerder te signaleren.
Zodat ze op tijd de juiste snoepjes uit kunnen delen.