Papier voor je beoordeling hier!
De Efteling stopt met functioneringsgesprekken. De directie gaat ervan uit dat iedereen functioneert. Zal de rechter dat begrijpen?
Toegegeven: er is een tekort aan personeel. Dus waarom zou je functioneringsgesprekken voeren als de kans bestaat dat medewerkers daardoor opstappen? Ik vind dat logica uit angst, die ook in dit geval een slechte raadgever is.
Ik hoor ook dat bedrijven met functioneringsgesprekken stoppen omdat ze te veel tijd en dus geld kosten en regelmatig frustraties opleveren. Maar dit gebeurt alleen als je slecht communiceert.
In plaats van een functioneringsgesprek houdt een werknemer bij de Efteling zelf een digitaal kompas bij. Hierin staan zaken als doelstellingen, gewenste feedback, sterke en zwakke punten, valkuilen en uitdagingen. Er wordt alleen gesproken over de onderwerpen die de werknemer invult. Wie niets invult heeft geen gesprek met de leidinggevende.
De Efteling gaat ervan uit dat medewerkers goed functioneren. En dat ze het zelf aangeven als dat niet zo is.
Ik vind het mooi om van het goede in de mens uit te gaan. Maar wie denkt dat een bedrijf kan bloeien zonder effectieve communicatie gelooft in sprookjes.
Over geld gesproken: denk ook eens aan het risico dat uitstekende medewerkers opstappen omdat ze niet gezien en gehoord worden. Of als conflicten op de werkvloer niet of onvoldoende worden aangepakt omdat de werkgever er simpelweg niet van weet.
Wie daarover alles wil weten neemt contact met mij op. Met de cursus Anders Dossier Opbouwen deel ik meer dan 35 jaar ervaring in de juridische praktijk, met valkuilen en tips over menselijk gedrag en communicatie. Speciaal voor werkgevers die hun boodschap effectiever willen brengen en beter willen luisteren naar het goud van hun bedrijf.
De medewerkers.
Toegegeven: er is een tekort aan personeel. Dus waarom zou je functioneringsgesprekken voeren als de kans bestaat dat medewerkers daardoor opstappen? Ik vind dat logica uit angst, die ook in dit geval een slechte raadgever is.
Ik hoor ook dat bedrijven met functioneringsgesprekken stoppen omdat ze te veel tijd en dus geld kosten en regelmatig frustraties opleveren. Maar dit gebeurt alleen als je slecht communiceert.
Digitaal kompas
De Efteling heeft nog een andere reden. Ze vinden het raar als je een werknemer aan het einde van het jaar zegt dat-ie het niet goed heeft gedaan.In plaats van een functioneringsgesprek houdt een werknemer bij de Efteling zelf een digitaal kompas bij. Hierin staan zaken als doelstellingen, gewenste feedback, sterke en zwakke punten, valkuilen en uitdagingen. Er wordt alleen gesproken over de onderwerpen die de werknemer invult. Wie niets invult heeft geen gesprek met de leidinggevende.
De Efteling gaat ervan uit dat medewerkers goed functioneren. En dat ze het zelf aangeven als dat niet zo is.
Ik vind het mooi om van het goede in de mens uit te gaan. Maar wie denkt dat een bedrijf kan bloeien zonder effectieve communicatie gelooft in sprookjes.
Mensen laten groeien
Het geven van échte aandacht laat mensen en teams groeien. Dat is een gegeven. In de praktijk blijkt dat dit nog niet zo makkelijk is. Maar het is iets dat je kunt leren. Moet leren zelfs. Want wie een medewerker wil ontslaan die niet goed functioneert, heeft bij de rechter nog altijd een dossier nodig. En bespaart veel geld als daaruit blijkt dat er op tijd en volgens de regels van de kunst met de medewerker is gecommuniceerd.Over geld gesproken: denk ook eens aan het risico dat uitstekende medewerkers opstappen omdat ze niet gezien en gehoord worden. Of als conflicten op de werkvloer niet of onvoldoende worden aangepakt omdat de werkgever er simpelweg niet van weet.
Voorkom problemen bij de rechter!
Ik vind het prima om formele functioneringsgesprekken af te schaffen. Maar communiceer dan wel het hele jaar door met alle werknemers. En leg daarvan zoveel mogelijk vast.Wie daarover alles wil weten neemt contact met mij op. Met de cursus Anders Dossier Opbouwen deel ik meer dan 35 jaar ervaring in de juridische praktijk, met valkuilen en tips over menselijk gedrag en communicatie. Speciaal voor werkgevers die hun boodschap effectiever willen brengen en beter willen luisteren naar het goud van hun bedrijf.
De medewerkers.