Liefde voor de arbodienst die je zelf niet ziek maakt
Het komt regelmatig voor. Een werknemer meldt zich ziek en de werkgever antwoordt dat de werknemer niet ziek kan zijn. En moet komen werken.
Fout!
Alleen de bedrijfsarts van de arbodienst bepaalt of iemand al dan niet kan werken. Let op: dat is wat anders dan ziek zijn of niet. Je kunt ziek zijn en toch in staat zijn te werken.
Advies, twijfels en second opinion
De bedrijfsarts adviseert. Als dat advies de werkgever of werknemer niet bevalt, kan het UWV een second opinion afgeven. Twijfelt de werknemer aan het advies van de bedrijfsarts over zijn of haar gezondheid, dan kan de werknemer ook een second opinion bij een andere bedrijfsarts aanvragen.
Duidelijkheid krijgen met een mediator
Het kan zo een flinke tijd duren voor er eindelijk schot in de zaak zit. Zeker als de werknemer niet alleen medisch ziek is, maar ook een conflict met de werkgever heeft. In zo’n situatie moet er gepraat worden en is het handig om een mediator in te zetten die snapt dat alle partijen uiteindelijk behoefte hebben aan duidelijkheid.
Communiceer slim
Wil je als werkgever het maximale resultaat uit zo’n vaak slepende situatie halen? Zet de arbodienst dan in als hulp en niet als tegenstander. Hoe? Door in het contact met die arbodienst op de juiste tijd op de juiste communicatieve knoppen te drukken. En de juiste wettelijke argumenten te gebruiken.
Zit je in zo’n situatie of voorzie je dat dit kan gebeuren? Laten we even bellen, mailen of appen. Want van dat soort strategieën smul ik als professional.
En leven jij en jouw arbodienst nog lang en gelukkig samen.